Δυσπραξία - Στρατηγικές διαχείρισης για το σχολείο

1.    Κάντε τις εργασίες σύντομες και σπάστε τες σε μικρότερα κομμάτια από ότι είναι σύνηθες έτσι ώστε να έχει την αίσθηση της ολοκλήρωσης. Αναφέρετε τα βήματα της εργασίας με απλά λόγια ή εικόνες.

2.    Χρησιμοποιείστε οπτικές ενδείξεις όποτε είναι δυνατό για να ενισχύσετε τα λόγια σας. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω:

α) οπτικών συμβόλων

β) εικόνων

γ) χαρτών, σχεδιαγραμμάτων

δ) οποιονδήποτε σχετικών τρισδιάστατων αντικειμένων

ε) χειρονομιών

3.    Επιβραβεύστε το παιδί για τη προσπάθεια που καταβάλλει, παρά για το τελικό αποτέλεσμα.

4.    Προσπαθήστε να αποφύγετε δουλειά που περιλαμβάνει την αντιγραφή από τον πίνακα, καθώς το παιδί θα μπορούσε εύκολα να χάσει το σημείο και τη συγκέντρωσή ενώ θα μετακινείται από το ένα επίπεδο στο άλλο.

5.    Τα παιδιά με δυσπραξία συχνά βρίσκουν την έννοια του χρόνου και της ρουτίνας δύσκολο να την αντιληφθούν, και χρειάζονται κάποια οπτική ένδειξη να τα βοηθήσει να καταλάβουν το μέρος τους στη σχολική μέρα και τη ρουτίνα, π.χ. να έχουν επισημάνσεις για τις κύριες παραπομπές όπως ʽʽώρα για παιχνίδιʼʼ, ʽʽώρα για φαγητόʼʼ, ʽʽώρα για το σπίτιʼʼ, και η δουλειά να σχετίζεται με αυτές τις επισημάνσεις:

ʽʽΘα κάνουμε έξι αριθμητικά προβλήματα πριν το παιχνίδιʼʼ

ʽʽΜετά το διάλειμμα θα γράψουμε ορθογραφίαʼʼ

Ένα ωρολόγιο πρόγραμμα με γραμμένες τις σχολικές δραστηριότητες θα ήταν μία καλή οπτική ένδειξη για το παιδί για να το βοηθήσει να καταλάβει την τμηματοποίηση του χρόνου τους κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας.

6.    Τα παιδιά με δυσπραξία μπορεί να αισθανθούν εύκολα υπερφορτωμένα από το διδακτικό πρόγραμμα του σχολείου τους, και να χρειάζονται περισσότερο χώρο και χρόνο για να αφομοιώσουν την ύλη, καθώς και συχνά διαλείμματα, όταν είναι δυνατό, για την ανακούφιση της σωματικής και συναισθηματικής τους ενέργειας. Είναι σημαντικό να κάνουν κάτι σωματικό, π.χ. να κουνήσουν το κεφάλι τους, να τρέξουν στην αυλή, να πηδήξουν πάνω κάτω, να στροβιλιστούν ή να ρίξουν μία τρεχάλα.

7.    Θα ήταν καλό για αυτά τα παιδιά να έχουν κάποια ευθύνη μέσα στην τάξη για να βοηθηθούν να αναπτύξουν την αίσθηση της αυτοεκτίμησής τους.

8.    Στη μάθηση, το παιδί θα ωφελούνταν από τη χρήση μίας πολύ-αισθητηριακής προσέγγισης, καθώς αυτή θα το βοηθούσε στην εγκαθίδρυση συνδέσεων μέσα στο μυαλό του, π.χ. μέσω της χρήσης της βιωματικής μάθησης, όπως:
αφή – κίνηση - ήχο- να μιλά ή να τραγουδά ενδιάμεσα σε ότι κάνει
ρυθμό – να χειροκροτά, να κτυπά.

9.    Η χρήση προγραμμάτων στον υπολογιστή θα βοηθήσει το παιδί να καταλάβει διαφορετικές έννοιες καθώς έχουν ήδη ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να αλληλεπιδράσουν και να αντιδράσουν. Επίσης παρέχουν μία δυνατότητα για επανάληψη και ενίσχυση.

10.     Το γράψιμο γίνεται συχνά μία από τις πιο δύσκολες περιοχές για τα παιδιά με δυσπραξία. Χρειάζονται να δαπανήσουν πολύ περισσότερο χρόνο στις δεξιότητες προγραφής και στη διαμόρφωση των γραμμάτων από ότι οι υπόλοιποι στη τάξη.

11.    Τα παιδιά ωφελούνται από τη χρήση στιλό πεννών που σημειώνουν εύκολα στο χαρτί και δεν απαιτούν πολύ πίεση. Τα μολύβια με χοντρό κορμό διευκολύνουν ένα καλύτερο πιάσιμο και η τοποθέτηση ενός αυτοκόλλητου έμπλαστρου στο σημείο το οποίο το μολύβι θα πρέπει να κρατιέται θα αποτελούσε μία οπτική ένδειξη που βοηθά το παιδί να εντοπίσει αμέσως σε πιο σημείο πρέπει να κρατά το μολύβι.
Η χρησιμοποίηση ενός κεκλιμένου τραπεζιού θα βοηθούσε στο να τοποθετήσει το παιδί το χέρι του σε μία καλύτερη θέση για το γράψιμο και θα ενθάρρυνε μία περισσότερο όρθια καθιστική στάση του σώματος.

12.     Καθώς το παιδί προχωρά στο σχολείο και οι απαιτήσεις σε γραπτά κείμενα αυξάνονται, θα πρέπει ίσως να εξεταστεί αν θα πρέπει να βρουν άλλους τρόπους όπως:

να μειωθεί ο όγκος του γραψίματος που πρέπει να γίνει

να μάθει να χρησιμοποιεί το πληκτρολόγιο στο computer

13.     Αποφύγετε δραστηριότητες που θα τονίσουν την αδεξιότητα του παιδιού, π.χ. σύνθετες συσκευές, ομαδικά παιχνίδια. Επιλέξτε δραστηριότητες που θα είναι στο επίπεδο των δυνατοτήτων τους ώστε να τους επιτρέπουν να βιώσουν την κίνηση με θετικό τρόπο. Κάποια ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων δραστηριοτήτων θα μπορούσαν να είναι:

-    πιάσιμο σακουλών με λίγη άμμο. Είναι πιο εύκολο από το πιάσιμο της μπάλας

-    κολύμβηση

-    πεζοπορία

-    εύκολου επιπέδου ορειβασία

-    εύκολο πρόγραμμα γυμναστικής με ελαφριά βαράκια

-    ασκήσεις σουηδικής γυμναστικής με λάστιχα

-    αεροπλανάκι. Να απλώνει τα χέρια στο ύψος των ώμων και να στριφογυρίζει με όλο το σώμα από τη μία πλευρά. Ύστερα να αλλάζει κατεύθυνση.

logo2
logo