Εργοθεραπεία
Τι είναι η εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων (ΑΟΤΑ, 1976).
Η παιδιατρική εργοθεραπεία βρίσκει εφαρμογή στην αποκατάσταση δυσκολιών στους παρακάτω τομείς:
- Κινητικός τομέας
- Αισθητηριακός τομέας
- Τομείς καθημερινής ζωής
- Συμπεριφορά
- Γνωστικές και αντιληπτικές λειτουργίες
- Κοινωνικοποίησης
Όσον αφορά τον κινητικό τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:
- Υπολείπονται στα στάδια της κινητικής εξέλιξης
- Εμφανίζονται αδέξια σε δραστηριότητες αδρής κίνησης
- Έχουν δυσκολίες στην ισορροπία τους και πέφτουν εύκολα
- Έχουν φτωχή στάση του σώματος
- Έχουν φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις, δυσκολία να χειριστούν μικρά αντικείμενα, να κρατήσουν σωστά το μολύβι ή να κόψουν με ψαλίδι
- Δυσκολεύονται να οργανώσουν το σώμα τους και τις κινήσεις τους στον χώρο.
- Έχουν δυσκολία στον οπτικοκινητικό και αμφίπλευρο συντονισμό τους
- Δυσκολεύονται να γράψουν, έχουν άσχημο γραφικό χαρακτήρα, κάνουν πολύ μεγάλα ή πολύ μικρά γράμματα, δεν τηρούν σωστές αποστάσεις μεταξύ των γραφημάτων
Πιο συγκεκριμένα, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζονται στο κομμάτι της γραφοκινητικότητας, αφορούν τα παρακάτω:
- Στη σύλληψη και τον έλεγχο του μολυβιού
- Στον έλεγχο του καρπού, του αντιβραχίου και της ωμικής ζώνης
- Στο σχεδιασμό κίνησης των δακτύλων
- Στη θέση, στη σταθερότητα και στη δύναμη των δακτύλων
- Στην αντιγραφή γραφημάτων και σχεδίων
- Στον προσανατολισμού του χώρου και στην εγκατάσταση της σωστής κατευθυντικότητας
- Στις δεξιότητες οπτικής αντίληψης και παρατηρητικότητας
- Στην ταχύτητα και ακρίβεια της γραφής
Η παρέμβαση σε δυσκολίες του αισθητηριακού τομέα, αναφέρεται σε παιδιά που:
- Δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους
- Προτιμούν η αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή φαγητά / τροφές.
- Αποφεύγουν δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης όπως χτένισμα ή βούρτσισμα δοντιών
- Αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν τους αρέσει η παιδική χαρά και ενδεχομένως φοβούνται υπερβολικά μήπως πέσουν
Παρέμβαση δέχονται και παιδιά με δυσκολίες σε τομείς καθημερινής ζωής, όπως:
- Δυσκολεύονται σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. σίτιση, ένδυση, υπόδυση, εκπαίδευσης τουαλέτας)
- Η παρέμβαση του παιδιατρικού εργοθεραπευτή στα θέματα του συμπεριφορικού τομέα, στοχεύει σε παιδιά που:
- Έχουν διάσπαση προσοχής και μικρό χρόνο συγκέντρωσης
- Παρουσιάζουν διαρκή κινητικότητα και υπερενεργητικότητα.
- Έχουν χαμηλή αντοχή στην ματαίωση.
Τέλος, ότι αφορά τον γνωστικό και αντιληπτικό τομέα, αντιμετωπίζονται δυσκολίες που συναντιόνται:
- Φτωχή οπτική, ακουστική και λεκτική μνήμη
- Αντίληψης χρωμάτων, σχημάτων και χρήσης καθημερινών αντικειμένων
- Χωρικού και χρονικού προσανατολισμού
- Οπτικής αντίληψης
- Eκμάθησης δεξιοτήτων
- Οργάνωσης λογικής σκέψης
Δίγκα Μαρία,
Εργοθεραπεύτρια