Σχολική ετοιμότητα

Τα σχολεία ανοίγουν και μαζί με την ανυπομονησία της καινούριας εμπειρίας για τα παιδάκια που πηγαίνουν για πρώτη φορά στην Α’ Δημοτικού, έρχεται μαζί και το άγχος των γονιών, για το κατά πόσο είναι έτοιμα τα παιδιά τους για το σχολείο και αν θα ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του.

Πολλές φορές, μάλιστα, στην προσπάθειά τους να τα ετοιμάσουν όσο καλύτερα γίνεται, καταφεύγουν σε εντατικές ασκήσεις, που πολλές φορές οδηγούν σε μεγαλύτερο άγχος και σε μια πιθανή αποστροφή του παιδιού για το σχολείο.

Ο όρος «σχολική ετοιμότητα» περιγράφει όλες εκείνες τις δεξιότητες που πρέπει να έχει ένα παιδάκι που τελείωσε το νηπιαγωγείο για να τα καταφέρει καλύτερα και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της πρώτης τάξης του Δημοτικού.

Ακουστική δεξιότητα:

  • Να ακολουθεί 1-2 απλές προφορικές οδηγίες στη σειρά
  • Να ακούει και να κατανοεί κατάλληλες για την ηλικία του ιστορίες
  • Να μπορεί και να ενδιαφέρεται να κάνει μια απλή συζήτηση, να την ξεκινήσει και να διατηρεί το θέμα της

Οπτικοκινητική δεξιότητα:

  • Να μπορεί να κάνουν ταύτιση χρωμάτων, σχημάτων, εικόνων, αλλά και γραμμάτων και αριθμών
  • Να είναι ικανό να χειρίζεται το μολύβι και το ψαλίδι
  • Να μπορεί να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο
  • Να γράφει το όνομά του
  • Να αντιγράφει σχήματα
  • Να σχεδιάζει μια ζωγραφιά που να διηγείται μια ιστορία ή να βάλει ένα σχετικό τίτλο

Δεξιότητες λόγου:

  • Να απαντά σε απλές ερωτήσεις που απαιτούν «ναι - όχι»
  • Να παράγει λόγο που να είναι κατανοητός από τους περισσότερους ανθρώπους του περιβάλλοντος
  • Να αναγνωρίζει ακουστικά τους διαφορετικούς ήχους
  • Να απαντά σε ανοιχτές ερωτήσεις (π.χ. «πες μου πως πέρασες στην γιορτή»)
  • Να επαναλαμβάνει ή να ανακαλεί μια ιστορία ή ένα γεγονός.

 

Αναγνωστική ικανότητα:

  • Να κατανοεί ότι η ανάγνωση και η γραφή γίνεται από πάνω προς τα κάτω και από τα αριστερά στα δεξιά
  • Να κάνουν πως διαβάζουν κοιτάζοντας τις φωτογραφίες και μιλώντας για την ιστορία

Άλλες δεξιότητες:

  • Να γνωρίζει έννοιες του χώρου (πάνω, χαμηλά, δεξιά, ανάμεσα, στο πλάι, στο κέντρο) και του χρόνου (χθες, τώρα, αργά, γρήγορα)
  • Να έχει ικανό χρόνο συγκέντρωσης και προσοχής
  • Να μπορεί να μετρά και να κατέχει ποσοτικές έννοιες (λίγα, πολλά, βγάζω, βάζω)

 

Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και αναπτύσσεται με τους δικούς του ρυθμούς.

Αν το παιδί σας δεν έχει κατακτήσει κάποια δεξιότητα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα οδηγηθεί σε δυσκολίες. Παρόλα αυτά, όσες περισσότερες δεξιότητες έχουν ήδη κατακτηθεί, βοηθούν το παιδί να αποκτήσει καλύτερη αυτοπεποίθηση και να αντιμετωπίσει τις απαιτήσεις του σχολείου με διαφορετικά εφόδια.

Να θυμάστε πάντα ότι η αρχή του σχολείου πολλές φορές καθορίζει και την αντίληψη που θα αποκτήσει το παιδί για αυτή την εμπειρία και κατά πόσο θα του γίνει αγαπητό.

Να έχετε υπομονή και επιμονή!

Καλή σχολική χρονιά!!

logo2
logo